08.06.2013.

Nikita Stanesku: Sve je jednostavno


Gilbert Garcin - La Tour de Babel
Sve je jednostavno, tako jednostavno
da postaje nepojmljivo.

Sve je tako blizu, tako
blizu, da
povlači se iza očiju
i više se i ne vidi.
Sve je tako savršeno
s proleća,
da jedino okružujući ga sobom
saznajem ga,
kao niknuće trave osvedočene
rečima ustiju koja ih izgovaraju,
osvedočene ustima srca,
srcem njegovog srca,
koje je u sebi samom nepomično, kao
jezgro zemlje
koje svud uokolo prostire
beskraj zagrljaja gravitacije,

stežući k sebi najednom sve
zagrljajem tako snažnim
da mu pokret iskače kroz ruke.


Nikita Stanesku, Elegija jedanaesta II, (ulazak u prolećne radove)


Točak



Ja živim u jednom točku. 
Vidim to po drveću.
Uvek kad gledam kroz prozor
Ugledam ga,
Jednom sa lišćem u nebu,
Jednom sa lišćem u zemlji.

I po pticama koje lete
S krilom
Ka jugu
I s krilom ka severu.

I po suncu
Koje mi se rađa
Danas u oku levom,
Sutra u oku desnom.

I po sebi
Koji jednom jesam,
Koji odjednom nisam.


Marin Soresku, Točak


Nikita Stanesku: Nekoliko uopštavanja o brzini



The man and the earth (1904). 
František Kupka
Razlikujemo se jedni od drugih po brzini.
Zajednička nam je jedino samoća.
Brzina postojanja jednog kamena
manja je od brzine postojanja
jednog konja.

Kamen vidi sunce i zvedze
a konj vidi polje i travu.

Kažem:
Piramide su značile najlenju brzinu,
pogled najduži.
Faraonova mumija je komad kamena.
Faraon od mesa video je Egipat.
Faraon od kamena vidi kosmos.

Onima od mesa i kostiju
kažem:
Vidite možete jedino uokolo.
Ideje su jedna vrsta kamena
kontemplirajte dakle

Onima od drveta i drugih dugotrajnih materijala
kažem:
Slomite se!
Istrulite!


Nikita Stanesku, Nekoliko uopštavanja o brzini 


04.06.2013.

Zbignjev Herbert: Gospodin Kogito o potrebi za preciznošću


© Alex Howitt


1.
Gospodina Kogita
muči problem
iz oblasti primenjene matematike

s teškoćama na koje nailazimo
kod prostih aritmetičkih operacija

deca izlaze na kraj
dodajući jabuku jabuci
oduzimajući zrnce od zrnca
rezultat se slaže
zabavište sveta
pulsira sigurnom toplinom

izmerene su čestice materije
izmerena su nebeska tela
samo se u oblasti ljudskih stvari
šepuri nedopustiva nemarnost
nedostaju precizni podaci

po beskrajima istorije
kruži bauk
bauk neodređenosti

koliko je Grka izginulo pod Trojom
- ne znamo

navesti tačno gubitke
na obema stranama
u bici kod Gaugamele
Azenkura
Lajpciga
Kutna
kao i broj žrtava
belih
crvenih
mrkih
- ah te boje nevine boje -
terora

       - ne znamo
       zaista ne znamo

Gospodin Kogito
odbacuje razumno objašnjenje
da je to bilo davno
da je vetar izmešao pepeo
da je krv otekla u more

razumna objašnjenja
uvećavaju nemir
Gospodina Kogita

jer čak i ono
što se dešava pred vašim očima
izmiče brojkama
gubi ljudsku dimenziju

negde mora postojati greška
fatalni defekt oruđa
ili greh pamćenja


2.
nekoliko jednostavnih primera
iz knjigovodstva žrtava

lako je utvrditi
tačan broj poginulih
u avionskoj nesreći

to je važno za naslednike
ožalošćene
osiguravajuća društva

uzimamo listu putnika
i posade
kraj svakog imena
stavljamo krstić

malo je teže
u slučaju
železničkih nesreća

treba ponovo složiti
raskomadana tela
da nijedna glava
ne ostane ničija

u elementarnim
nesrećama
računica je
složenija

brojimo spasene
a nepoznati ostatak
koji nije ni živ
ni konačno mrtav
određuje se neobičnim nazivom
nestali

još imaju izgleda
da nam se vrate
iz vatre
vode

unutrašnjosti zemlje

ako se vrate - dobro je
ako se ne vrate - šta se može


3.
sada Gospodin Kogito
stupa
na najklimaviji
stepenik neodređenosti

veoma je teško utvrditi imena
svih onih koji su poginuli
u borbi s neljudskom vlašću

zvanični podaci
još jednom nemilosrdno
umanjuju njihov broj
desetkuju pale

a njihova tela nestaju
u bezdanim podrumima
velikih policijskih zgrada

očevici
oslepljeni suzavcem
zaglušeni plotunima
velikih policijskih zgrada

strani posmatrači
navode sumnjive brojke
dodajući sramnu
reč „oko“

a u vezi s tim stvarima
neophodna je tačnost
ne smemo da pogrešimo
ni za jednog

jer smo i pored svega
čuvari naše braće

nepouzdani podaci o nestalima
podrivaju realnost sveta

guraju u pakao privida
u đavolju mrežu dijalektike
koja tvrdi da ne postoji razlika
između supstance i priviđenja

stoga moramo da znamo
tačno da izbrojimo
imenujemo
snabdimo za put

glinenom zdelicom
prosom makom
koštanim češljem
oštrim strelama
prstenom vernosti

amajlijama



Zbignjev Herbert, Gospodin Kogito o potrebi za preciznošću

S poljskog prevela Biserka Rajčić